Наказом Міністерства освіти і науки від 21 жовтня 2013 року
№1456, на
виконання постанови
Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року №1392 «Про затвердження
Державного стандарту базової і повної загальної середньої освіти», рішення
колегії Міністерства освіти і науки від 27 серпня 2013 року (протокол №4/1-2)
та з метою модернізації змісту загальної середньої освіти затверджено Концепцію
профільного навчання у старшій школі.
Концепція
визначає методологію, організаційно-педагогічні умови та окреслює механізми
реалізації профільного навчання у старшій школі. Метою
профільного навчання є забезпечення умов для якісної освіти старшокласників у
відповідності з їхніми індивідуальними нахилами, можливостями, здібностями і
потребами, забезпечення професійної орієнтації учнів на майбутню діяльність,
яка користується попитом на ринку праці. Концепцією
визначено, що профіль навчання – це спосіб організації диференційованого
навчання, який передбачає розширене, поглиблене і професійно зорієнтоване
вивчення циклу споріднених предметів. Школи
формуватимуть ті чи інші профілі навчання за рахунок комбінації базових,
профільних, вибірково-обов’язкових предметів, спеціальних курсів, курсів за
вибором та факультативів відповідно до профільного самовизначення учнів. Концепція
передбачає, що базові предмети є обов'язковими для учнів всіх профілів. Ці
предмети реалізують цілі й завдання загальної середньої освіти. Зміст навчання
і вимоги до підготовки старшокласників визначаються Державним стандартом
базової і повної загальної середньої освіти. Визначається 6 базових предметів: українська мова та
література, іноземна мова, історія України та всесвітня історія, математика,
природознавство, фізична культура. На вивчення цих предметів буде виділено по
три години на тиждень у 10 та 11 класах. На вивчення профільних предметів може відводитися 5-10
годин на тиждень в 10 та 11 класах у залежності від кількості обраних учнем
предметів для профільного вивчення. Кількість годин на їх вивчення може бути збільшена
за рахунок додаткових годин навчального плану. Організація профільного навчання має здійснюватися з
урахуванням особливостей функціонування кожного навчального закладу та
архітектурної доступності. У сільській
місцевості, за відсутності учнів для формування класу, профільне навчання може
реалізовуватися за індивідуальними планами і програмами з метою задоволення
індивідуальних запитів учнів, у тому числі за дистанційною формою навчання чи у
формі екстернату. У Міносвіти
зазначають, що для реалізації зазначеної Концепції профільного навчання
необхідно розроблення та оновлення нормативного забезпечення, організація
підготовки педагогічних і керівних кадрів, забезпечення належного
науково-методичного та психологічного супроводу, модернізація
матеріально-технічної бази, створення нового покоління навчальних планів,
програм, підручників і посібників, належне фінансове забезпечення. Однією з
основних умов реалізації концепції є підготовка педагогічних кадрів та перманентне
навчання керівників профільних шкіл у системі післядипломної педагогічної
освіти. Готовність педагогів до переходу на профільне навчання пов'язана з
підготовкою і підвищенням кваліфікації педагогічних кадрів для профільної
школи. Структурним
підрозділам МОН, управлінням освіти і науки обласних, Київської та
Севастопольської міських державних адміністрацій доручено забезпечити необхідні
умови для реалізації завдань, визначених Концепцією профільного навчання у
старшій школі.
У Міністерстві
освіти і науки наголошують, що профільне навчання є одним із ключових напрямів
модернізації та удосконалення системи освіти держави й передбачає реальне й
планомірне оновлення школи старшого ступеня. Також відомством затверджено план заходів щодо реалізації концепції.
За
матеріалами Освіта.ua
|