Каталог статей
Меню сайту

Категорії розділу

Наше опитування
Яким браузером Ви корстуєтесь:
Всього відповідей: 881

Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0

Форма входу

Пошук

Друзі сайту

Вітаю Вас, Гість · RSS 29.03.2024, 14:13

Головна » Статті » Мої статті

Знайомство з освітою Чехії

Уроки освітніх реформ у Чеських школах

В Україні триває активне реформування освіти, кінцевою метою якого є суттєве підвищення якості усього освітнього простору.

Для створення сучасної конкурентноздатної освітньої системи необхідно вивчити досвід інших країн, у першу чергу своїх сусідів, що випередили нас у своєму розвитку. Із цією метою Чеська Асоціація міжнародних стосунків, за підтримки Міністерства Закордонних Справ Чехії, провела семінар для керівників освіти України і Білорусі «Менеджмент школи – теорія і практика в Чеській Республіці». Теоретичні та практичні заняття проводили представники вищої ланки, менеджери, інспектори, директори державних і приватної школи, представники громадських організацій.

Мета семінару полягала в тому, щоб обмінятися досвідом реформування своїх національних освітніх систем, вивчити кращий досвід Чехії, що може допомогти уникнути помилок у власній діяльності.

Система освіти в Чехії в цілому виглядає так:

З трьох років маленькі жителі Чехії ходять у дитячий садок

Потім вони переходять в

обов’язкові базові школи, у яких навчаються з першого по дев’ятий клас

гімназії, які є трьох видів:

восьмирічні (вступ після п’ятого класу школи за результатами письмових екзаменів);

шестирічні (вступ після сьомого класу школи);

чотирирічні (вступ після дев’ятого класу).

Середні професійні заклади (на зразок технікумів)

Після цього вони можуть вступати до вищих навчальних закладів.

Дошкільне виховання дітей у Чехії базується на добре організованій мережі дитячих садків. Дитячі садки в основному державні, розташовані в гарних будівлях, що мають двори і дитячі майданчики.

Запис у перші класи початкової школи починається у січні. Про це повідомляють у пресі, друкують графіки запису по школах.

Канікули, як і в Україні, є осінні, зимові (Різдвяні), весняні і літні. Крім канікул, школярі раз на рік виїжджають або на «лижні тренування» в гори, або в «школу на природі». Підручники у школі видають безкоштовно, іноді батьки купують додаткові посібники та робочі зошити. Уроки проходять в одну зміну за п’ятиденним робочим тижнем. Шкільне харчування платне. Оцінювання знань проводиться за п’яти бальною системою: від одиниці (для нас «відмінно») до п’ятірки (для нас «незадовільно»). Багато шкіл мають спеціалізоване вивчення предметів і називаються - спеціалізовані: мовні, спортивні, художні та інші. Після закінчення гімназії чи коледжу учні здають випускні іспити та отримують атестат, а далі вступають у вузи.

Старшокласники з шістнадцяти до дев’ятнадцяти років можуть, за бажанням, продовжити навчання у коледжах, де здобувають і середню освіту.

Навчання в державних школах безкоштовне. У містах є приватні і церковні школи, які фінансуються з державного бюджету на 70-90%. Це залежить від того, яку оцінку отримає школа під час контролю, що здійснює Чеська шкільна інспекція.

У Чехії добре розвинена система вищої освіти. Найвідоміший вищий навчальний заклад – Карловий університет у Празі.

Уряд Чеської Республіки у 2001 році затвердив документ під назвою «Національна програма розвитку освіти і виховання у Чеській Республіці». Документ був опублікований під назвою «Біла книга». У «Білій книзі» окреслені тенденції та проекти розвитку освіти до 2010 року на основі аналізу стану освіти в Чехії за останні п’ять років, а також на основі пропозицій відкритої дискусії «Відозва до 10 мільйонів».

Реформування державної політики в Чехії базується на основі цілісної стратегії розвитку освіти, яка є пріоритетним напрямком розвитку демократичного суспільства, спрямованим на задоволення різноманітних освітніх потреб громадян і врегульовується державою в інтересах як усього суспільства, так і кожного громадянина зокрема.

Важливим чинником реформування управління освітою Чехії стало запровадження адміністрування в системі освіти на засадах автономізації організації діяльності навчальних закладів з метою гарантування якості освіти та розвитку самоврядних функцій навчальних закладів.

До основних стратегічних цілей віднесені такі:

створення системи оцінювання якості та ефективності освіти на всіх рівнях державного управління;

адміністрування та моніторинг результатів навчання;

розвиток автономії, інноваційності, відкритості та прозорості усіх закладів освіти;

підтримка соціального та професійного статусу педагогічного та науково- педагогічних працівників, мотивація їхнього професійного удосконалення;

децентралізація державного управління освітньою сферою;

розподіл повноважень та функцій між органами управління із широким залученням громадськості, соціальних партнерів та інших представників громадянського суспільства.

Серед механізмів реформування освіти виділені наступні:

децентралізація управління освітою та автономізація закладів освіти;

мотивація громадян до безперервної освіти упродовж життя та відповідні державні гарантії якості освіти;

запровадження освіти в інтересах сталого розвитку;

формування команди професійних управлінців у галузі освіти;

модернізація системи оплати праці в системній галузі; проведення структурних змін змісту середньої освіти;

розширення доступності освіти;

входження системи вищої освіти до Європейського розвитку в рамках Болонського процесу;

підвищення матеріальної бази закладів освіти та їхнього фінансового забезпечення;

підвищення рівня навчання за інтересами (профільне навчання та позашкільна освіта);

створення розвивальних та інноваційних програм.

Держава забезпечила політичну та економічну підтримку для тривалих перетворень у сфері освіти та позитивний настрій у ставлення суспільства до даної проблеми. Хоч реформа була розрахована до 2010 року, але вона не закінчується, бо аналіз показав, що деякі аспекти не задовольняють очікувані результати.

Аналіз освітніх процесів, за словами працівника Дослідного педагогічного інституту в Празі Ітки Ярнікової, виявив, що учні і вчителі не вмотивовані до навчання упродовж життя, педагоги не працюють, як команда, не звертається увага на індивідуальні потреби учнів та багато іншого. В наслідок аналізу з’явилися плани дворівневої освіти:

державний стандарт для усіх видів навчальних закладів;

варіативна складова для кожного закладу окремо.

На рівні школи складається «Шкільна програма». Це документ, який створюється педагогічним колективом школи, виходячи із концепції освіти Чеської Республіки, що прописана в «Білій книзі». Концепція визначає освітні програми на кожну шкільну ступінь та п’ять ключових освітніх компетенцій:

навчальна

комунікативна

соціальна

громадянська

професійна

Чим професійніше об’єднаються педагоги у предметні комісії і узгодять між собою плани, тим ефективнішою буде програма. Роботу комісій координує педагог, який пройшов спеціальну підготовку. Він слідкує, щоб створений документ відповідав законодавству. Директор погоджує «Шкільну програму» із шкільною радою, до якої входять представники засновника школи, учителі, батьки і повнолітні діти.

«Шкільна програма» має такі розділи:

1​ Характеристика школи.

2​ Навчальний план з двох частин (інваріантна та варіативна складові).

3​ Основи оцінювання учнів.

4​ Самооцінювання.

5​ Організація роботи підготовчих класів.

6​ Шкільна команда.

7​ Характеристика учителя.

8​ Характеристика учнів.

9​ Шляхи співпраці учасників освітнього процесу.

10​ Ключові компетенції.

11​ Вимоги до рівня знань учнів.

12​ Інтеграція округу в освітню сферу.

13​ Характеристика кожного предмета.

14​ Стратегія роботи учителя для досягнення мети.

Учитель у чеській школі – це модератор навчального процесу, а не лектор. Основний персонаж у школі – учень. Учителі – партнери учнів. Вони співпрацюють для досягнення спільної мети. Чеським учням виставляється оцінка за поведінку. Учень може бути залишений на другий рік. Обов’язкове навчання – дев’ять класів, але якщо учень двічі залишався на повторний курс, то може закінчити навчання після сьомого класу. Між школою та батьками може бути укладений договір, де у письмовій формі виписані обов’язки і права учасників договору. Договір тристоронній: батьки – дитина – школа.

Ревізія реформи школи показала, що з окремих предметів, наприклад з інформатики, спостерігається прогрес, а гуманітарна сфера, зокрема грамотність, слабо розвинена. Тому у 2011 році було внесено зміни у програми, де у в пріоритеті чеська мова, іноземна мова, математика. Іноземна мова вивчається з третього класу. Важливе значення надається практичному спрямуванню знань. Для обдарованих дітей та для дітей з особливими потребами створюють індивідуальні програми. Цим займається учитель - предметник, шкільний психолог, спеціальний педагог. За особливих умов дитина може навчатися вдома. Спеціалізація та профілізація забезпечується через варіативну складову та за рахунок матеріальної бази школи. Наприклад, якщо у школі дуже хороша спортивна база (чотири зразково оснащені спортивні зали, два тренажерні зали, спортивні зони у рекреаціях, бані, душові), а також гана база аудіо і відеоапаратури, то діти займаються різними видами спорту та різними видами мистецтва, як за рахунок уроків, так і за рахунок гурткової роботи. Гурткова робота є як за бюджетні кошти, так і за плату батьків. У Чеській школі учні навчаються 13 років:

І рівень – початкові класи, 1-5 клас;

ІІ рівень – загальна школа (гімназія), 6-9 класи;

ІІІ рівень середня школа (ліцеї, коледжі), 10-13 клас.

Школа І та ІІ рівня (1-9 класи) називається основна школа і є обов’язковою для всіх. Після закінчення школи учні обов’язково здають державні екзамени з трьох предметів: чеська мова, іноземна мова, математика, а також два-три шкільні екзамени за вибором учнів. До вузу екзамени здаються окремо.

Фінансуванням загальноосвітніх шкіл займається засновник – орган державної влади. Управління освіти здійснює розподіл державних коштів відповідно приведених до розрахунку на одного учня. Батьківські внески відсутні, батьки оплачують харчування у шкільній їдальні. Якщо у школі мало учнів і державного фінансування не вистачає, то кошти додає засновник. Найбільш затратними статтями для школи є фінансування енергоносіїв та заробітної плати. Важливою частиною шкільної програми є заходи з енергозбереження та економії ресурсів. Проект ремонтних робіт розробляють спеціалісти господарської групи відділу освіти. На придбання меблів та оснащення кабінетів залучаються інвестиції. Один раз на рік проводиться огляд технічного стану школи, після чого складається протокол, на підставі якого плануються ремонтні роботи в школі.

У Празькій школі, де навчається 640 учнів, укомплектовано 30 класів. Середня наповнюваність класів – 21 учень, а для фінансування поділу годин повинно бути 25 учнів. Тому педколективу доводиться писати план економічних заходів, щоб зберегти школу. Педагогічний колектив цієї школи складає 60 осіб: директор, два заступники, педагоги, асистенти педагогів, спеціальні педагоги. Робочий час педагогів – це уроки за розкладом, заміна уроків, а також час, який визначає директор. Директор може преміювати педагога, якщо є економія коштів. У бюджеті школи обов’язково є резервний фонд та кошти для оплати медичного страхування. Навчання учителів здійснюється у Чеському інституті освіти педагогічних працівників. В учителя є 12 робочих днів на рік для самоосвіти. Це можуть бути будь-які курси. Для оплати навчання вчителів передбачені кошти у шкільному бюджеті. Атестація педпрацівників відбувається раз на п’ять років. Результати атестації впливають на підвищення зарплати.

Професія директора школи у Чехії є досить престижною. Зарплата директора вигідно відрізняється від зарплати учителя. Директор може обирати для навчання різні курси. Обов’язковою є курсова практика у школі, а потім екзамен. Інститут розробив проект освіти для директорів упродовж кар’єри. Курсова підготовка для директорів складається із ста годин, у тому числі і фінансовий менеджмент. Деякі директори після цього курсу пробують працювати менеджерами. Рівень автономії директора школи дуже високий, а тому у нього дефіцит часу на керівництво навчально - виховним процесом. Чеський інститут педпрацівників випустив для директора посібник «Компетенції директора школи». Головні з них такі:

директор - лідер

директор - менеджер

директор – учитель

директор – економіст

вмотивованість директора

соціалізація директора

Директор несе повну відповідальність за складання та виконання «Шкільної програми», яка обов’язково розміщується на вебсторінці школи. Громадське управління школи здійснюється через раду школи, яка діє на тих самих засадах, що і в українських школах. Рада школи має багато повноважень і не несе жодної відповідальності.

Контроль за діяльністю школи здійснює Чеська шкільна інспекція один раз на чотири роки. Інспектування відбувається за такими напрямками:

1​ Рівний доступ до освіти.

2​ Безпека життєдіяльності школи.

3​ Фінансування з бюджету.

4​ Грантові та інвестиційні дотації.

5​ Відвідування уроків.

6​ Тестування з метою установлення рівня якості знань учнів.

7​ Умотивованість учнів.

8​ Партнерство школи з керівниками, батьками, громадою, радою.

За підсумками інспектування складається протокол, який зберігається, у тому числі і на інтернет сторінці школи, упродовж 10 років. Головна мета інспектування: встановити, розвивається школа чи стоїть на місці. Рейтинг школи може бути опублікований у пресі. Для школи дуже важлива думка і рекомендація батьків.

В цілому чеська школа побудована на засадах партнерства, демократії, взаєморозуміння у досягненні мети, спрямованої на позитивні результати: «Ми кращі з кращих!»

У результаті освітньої реформи у Чехії було досягнуто структурної та функціональної відповідності освіти вимогам Європейського Союзу. Головним завданням реформи була демократизація суспільства, що забезпечувалось процесом децентралізації та участю усіх зацікавлених сторін. Основною умовою здійснення завдань реформи стала політична та фінансова підтримка державними органами та органами самоврядування, підприємствами, громадськістю та окремими особами освіти як пріоритету соціально-економічного розвитку країни.

Категорія: Мої статті | Додав: AlexSHOP (30.01.2013)
Переглядів: 3925 | Рейтинг: 0.0/0
Всього коментарів: 0
Додавати коментарі можуть лише зареєстровані користувачі.
[ Реєстрація | Вхід ]
Copyright MyCorp © 2024
Безкоштовний хостинг uCoz